tag:blogger.com,1999:blog-21884188.post72528281905673404..comments2023-12-03T10:06:51.061+01:00Comments on Eirik Løkke: Et forsvar for høyere bensinpriserEirik Løkkehttp://www.blogger.com/profile/15507515214365674842noreply@blogger.comBlogger12125tag:blogger.com,1999:blog-21884188.post-50015455965234191832008-07-22T22:03:00.000+02:002008-07-22T22:03:00.000+02:00Eirik: Jeg har som vanlig aldri lest hele innlegge...Eirik: <BR/><BR/>Jeg har som vanlig aldri lest hele innleggene dine. Men det aner meg at du her prøver å få frem at "markedet" tar miljøhensyn. Da må du sykle litt til...<BR/><BR/>Prisene stiger fordi det er en forventning om økt knapphet nå og fremover. Dette kan skyldes flere forhold. Lite oljereserver, ustabile leveranser, økt etterspørsel. <BR/><BR/>Men jeg antar du er enig i at markedet ikke tar hensyn til mengden karbondioksid i atmosfæren når prisen dannes... <BR/><BR/>Håper ellers det står bra til.<BR/><BR/>GeirAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21884188.post-33552977325737756192008-07-03T11:07:00.000+02:002008-07-03T11:07:00.000+02:00Løkke, har jeg noensinne fortalt deg at ditt hår e...Løkke, har jeg noensinne fortalt deg at ditt hår er som en geiteflokk utsprungen fra Gileads fjell, og at dine tenner er som en flokk sauer?mrtnhttps://www.blogger.com/profile/12517667489664163136noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21884188.post-20828966974270822832008-07-02T23:06:00.000+02:002008-07-02T23:06:00.000+02:00Martin, nobody likes a wizkid :) Jeg tenkte kanskj...Martin, nobody likes a wizkid :) <BR/><BR/>Jeg tenkte kanskje å sette kjærlighet øverst siden bibelen (som nå engang insisterer på å være Guds ord) gjør det i Kjærlighetens Høysang, gjengitt i Nye Testamentet ved Paulus første brev til korinterne, Kapittel 13: <BR/><BR/>Men størst av alt er kjærligheten. <BR/><BR/>Kunne være en morsom omskrivning, men størst av alt er prismekanismen :)Eirik Løkkehttps://www.blogger.com/profile/15507515214365674842noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21884188.post-26499116336614983032008-07-02T10:13:00.000+02:002008-07-02T10:13:00.000+02:00Som Guds største gave til menneskeheten synes jeg ...Som Guds største gave til menneskeheten synes jeg det er noen ting som melder seg litt før prismekanismen. Menneskeheten, f.eks. , eller naturen, eller kroppen, eller bevisstheten, eller hjernen. Til og med den omvendte tommelen kommer _litt_ før prismekanismen.mrtnhttps://www.blogger.com/profile/12517667489664163136noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21884188.post-92068522784810359202008-07-02T10:07:00.000+02:002008-07-02T10:07:00.000+02:00Selvfølgelig påvirker India og Kina etterspørsel, ...Selvfølgelig påvirker India og Kina etterspørsel, holdt nær sagt på å si at det er dem som definerer etterspørselen. Det er ritkig at de subsidierer drivstoff (ikke veldig smart), riktignok har Kina kuttet litt i disse subsidiene (veldig smart), men etterhvert som flere kinesere blir rikere så vil de etterspør mer olje, som igjen betyr at Kina etterspør mer olje, selvsagt får dette utslag på prisen.Eirik Løkkehttps://www.blogger.com/profile/15507515214365674842noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21884188.post-21104999407308363982008-06-29T18:15:00.000+02:002008-06-29T18:15:00.000+02:00Nær sagt alle eksperter som uttaler seg har påpekt...<I>Nær sagt alle eksperter som uttaler seg har påpekt det enkle faktum at oljeprisen i likhet med andre markeder styres av tilbud og etterspørsel. Når India og Kina etterspør betydelig mer olje, så får det selvfølgelig konsekvenser for bensinprisen verden over.</I><BR/><BR/>Oljeprisene kontrolleres av et kartell (OPEC, hørt om dem?), og både Kina og India subsidierer petroleumsprodukter så deres etterspørsel påvirkes ikke av prismekanismen.<BR/><BR/><I>...selv for dem som ikke tror på at miljøet er truet, så er økende bensinpriser en forutsetning for å løse energikrisen.</I><BR/><BR/>Jepp, det er riktig. Nå blir heavy crude, oljesand og oljeskifer endelig lønnsomt å utvinne. Ja, med denne prisen blir til og med coal to liquids lønnsomt og kull har vi nok av for flere hundre år!<BR/><BR/>Men kanskje bensinstasjonene her i lille Norge kunne bli utstyrt med 'prisnivåvelger'. Så kunne de miljøbevisste 'gjøre en innsats' eller 'bidra med sitt' ved å velge å betale 30 kroner literen, mens trailersjåførene (bosatt i distriktene) kunne velge avgiftsfri diesel, før de kjører laks (fra distriktene) for 2 milliarder kr per måned ut av landet.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21884188.post-2186695988644998862008-06-25T17:59:00.000+02:002008-06-25T17:59:00.000+02:00Et lite apropos fra The Economist, 13. mars d.å."B...Et lite apropos fra The Economist, 13. mars d.å.<BR/><BR/>"Back in 1990, China consumed just 2.4m b/d [fat med olje altså], leaving 400,000 b/d of domestic production for its oil firms to export. Now it guzzles over 7m b/d, about half of which it has to import. The IEA thinks that by 2030 it will gulp 16.5m b/d, of which some 13.1m b/d will have to be bought abroad. That is more than the current total output of Saudi Arabia".<BR/><BR/>Ikke akkurat oppløftende lesning mht oljeprisen fremover. I alle fall ikke for dem som er på demand-siden. :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21884188.post-41692411800577546122008-06-25T17:56:00.000+02:002008-06-25T17:56:00.000+02:00Hei Eirik!Dette er vel et av de innleggene på denn...Hei Eirik!<BR/><BR/>Dette er vel et av de innleggene på denne bloggen jeg kan si meg helt enig i. <BR/><BR/>Er vanvittig at de forferdelig bakstreverske petropopulistene i Frp og ellers i samfunnet ikke innser det ugjendrivelige faktum at oljen tar slutt.. Det gjør den, selv om man ikke tror at global oppvarming er menneskeskapt.<BR/><BR/>Kjør på med grønne avgifter! De må imidlertid være merkbart, jeg foreslår mellom 10-20 kroner pr. liter. Så må pengene gå til tiltak som faktisk hjelper miljøet, og ikke statskassa - det være seg kollektivtrafikk eller miljøincentiver omstillingsdyktige næringslivsaktører som velger miljøvennlige løsninger.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21884188.post-54825144619093438062008-06-25T14:17:00.000+02:002008-06-25T14:17:00.000+02:00De som er eldre enn meg husker jo den lavt styrte ...De som er eldre enn meg husker jo den lavt styrte politiske renten vi hadde før. Den var ikke så lav etterhvert, faktisk ganske høy. <BR/><BR/>Når FRP-fan forelsår "stabil og forutsigbar pris" så er det samme opplegget, og vedkommende glemmer at prismekasnismen er trafikksignalene som forbrukerne skal styre etter, og det var jo nettopp det som var årsaken til kollapsen i alle sentralstyrte kommandoøkonomier. <BR/><BR/>Så i tråd med G synes jeg forslaget er skikkelig dumt! <BR/><BR/>Bruk markedsmekanismen med avgifter, for å dempe etterspørselen, slik at alternativer vokser frem. Det er det mest fornuftige.Eirik Løkkehttps://www.blogger.com/profile/15507515214365674842noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21884188.post-73219580262102310412008-06-24T18:03:00.000+02:002008-06-24T18:03:00.000+02:00Til Frp fan,Vi kan jo gjøre slik med flere varer/t...Til Frp fan,<BR/>Vi kan jo gjøre slik med flere varer/tjenester, altså sett ned og opp avgiftene etter hvordan markedsprisen går. Rett og slett avskaffe markedsøkonomien....<BR/><BR/>GAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21884188.post-12849080601743237072008-06-24T17:21:00.000+02:002008-06-24T17:21:00.000+02:00Hyggelig å se at vi er opptatt av samme temaer. Sk...Hyggelig å se at vi er opptatt av samme temaer. Skrev om noe lignende på blaattbuskerud.blogspot.comDaniel Torkildsenhttps://www.blogger.com/profile/14041275283331049948noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-21884188.post-69823865651298933412008-06-24T10:19:00.000+02:002008-06-24T10:19:00.000+02:00Det er ikke økte markedspriser som plager folk, me...Det er ikke økte markedspriser som plager folk, men en ulogisk økning av avgiftene nå når prisene øker mye på kort tid. <BR/><BR/>Hadde det enda vært en logisk forklaring fra Fru Halvorsen, ville det kanskje vært greit, men når de 10-15 ørene skal bidra til ytterligere forbruksreduksjon er det hodeløst å gjøre det på denne måten. FRPs forslag om å regulere avgifter etter olje- og bensinpriser er det eneste fornuftige forslaget. Skaper god og forutsigbar pris, ikke bare for Ola Nordmann og -dame, men også for næringslivet.Anonymousnoreply@blogger.com