Thursday, May 26, 2011

En gledens dag

Serbias president, Boris Tadic, bekrefter at slakteren av Srebenica, Ratko Mladic er arrestert. Det synes åpenbart at han nå vil bli overlatt til Krigsforbryterdomstolen i Haag. Arrestasjonen av Mladic er særdeles viktig med hensyn til Serbias europeiske fremtid. Hendelsen kan og bør medføre at et mørkt kapittel i landets historie er over, samtidig som det bereder grunnen for en europeisk fremtid. Dette mye pågrunn av at Mladic nå følger i fotsporene til sine medsammensvorne Slobodan Milosevic og Radovan Karazic.

Det er utvilsomt mange paradokser og en god dose dobbeltmoral i internasjonal politikk, men jeg finner det svært gledelig (i likhet med Statsminister Stoltenberg) at utviklingen peker i en retning hvor hverken generaler eller statsledere kan rømme fra rettferdighet. Jeg vil fremheve betydningen av at det er det "nye Serbia" som selv har vært drivkraften bak arrestasjonen av Mladic. Det tyder på at flertallet av befolkningen er inneforstått med landets synder under borgerkrigen i tidligere Jugoslavia, men la det være ingen tvil; for (altfor) mange serbere er Mladic, Milosevic og Karazic fremdeles helter, noe som vitner om at serbisk nasjonalisme fremdeles står sterkt.

For halvannet år siden hadde jeg gleden av å være på tur med Jarl Hjalmarsonstiftelsen (Moderaternas partistiftelse i Sverige) i Serbia, hvor jeg ledet en workshop om menneskerettigheter og demokrati for det konservative ungdomspartiet. Mitt bestemte inntrykk var at den unge befolkningen i Serbia anerkjenner landets tidligere forbrytelser og ser frem imot en europeisk fremtid.

Men, som de var nøye med å påpeke, det ble gjort overgrep på den andre siden, som ihvertfall serberne synes resten av verden i for stor grad overser. Det siste er jeg helt enig i og jeg har ikke mye positivt å si om UCK-geriljaen. Faktisk burde det internasjonale samfunnet se meget nøye på dem som idag styrer i Kosovo og hvilke forbrytelser disse har gjort (og gjør) seg skyld i. Det er definitivt noe vi burde ta med oss, samtidig som vi (ihvertfall jeg) gleder oss over at Ratko Mladic idag er arrestert.

15 comments:

Adam said...

May har vaert daarlig maaned for mega-forbrytere.

Next, please!

ThermalHD said...

Hei, fant bilde av krigsforbryteren fra 2010.
http://www.braniteljski-portal.hr/files/portal/GenMladic_ex.jpg

Hana said...

Betyr dette at serbere er udødelige?! Ikke en eneste serber ble drept i krigen i Kroatia, Bosnia eller Kosovo? Man alikevel klarte de å drepe x antall av muslimer… Yeah, right! Prøv å google litt hva skjed med serbere i Bosnia, og hvorfor måtte de søke asyl i Serbia, mens muslimer er fortsatt i Bosnia?

Anonymous said...

Hana ti still med din serbiske propaganda, folk biter ikke lengre på det tullet ;) Ingen serbere måtte flykte til serbia, og hva så om de måtte? Dere kaller dere serbere, så det er vel i serbia dere hører hjemme. Serbia=serbernes land. På samme måte er Bosnia Bosniernes land, så det skulle vel bare mangle at de bor der?! Bosniere er heller ikke bare kun muslimer ;) Den som ikke føler seg Bosnisk får gjerne dra til et land som der ser mer på som sitt hjem! Mladic er endelig tatt, HURRA!

Anonymous said...

Jeg syns vi skal slippe Mladic fri, han er blitt gammel nå. Kansje en liten refs, han klarte ikke mer enn 8000 lik. Da var det mer schwung over Dr.Oskar Dirlewanger.

Anonymous said...

Svar to Hana fra Hana
Det som har skjedd med serbere i Bosnia f.e. er at de har VALG SIDE.Da mener jeg side som støttet Mladic, KAradzic, Krajisnik, Plavsic og andre. Da mener jeg også at vanlige borgere som var ortodokse i Bosnia hadde tendens til å forsvinne over natta. Men nei de ble ikke drept eller fenglest eller noe sont. De stakk av med busser og biler i rettning Republika Srpska. JEg kan fortelle med fornavn og etternavn hvem de er. Pr i dag bor de fortsatt der, for det meste i Banja Luka og Prijedor. Steder og områder der strste masakrene fant sted. Gifte og med barn, igjennomsnitte 3 sykker-- et serbisk tall. Jeg har sett at menge er på Facebook. Dette er fakta. Her snakker jeg om mine gamle "skolekammerater". De som ikke bor i Republika Srpska bor i Serbija eller NORGE. Den trofaste støttespilleren til Serbija gjennom årevis. Og Thorvad Stoltenbeg er en j.... Han og Lord Owen har lukketøynene for mye mends de var "fredsmegere" i Bosnia under krigen. For 1 serber som døde under krigen i Bonia MÅTTE DØ 1000 muslimske menn og barn.
BEsøk Potocari i Srebrenica neste gang du tar en billig Nowegian tur til Beograd.

Anonymous said...

man dere bor i bosnia faen ikje i serbia få det i hove deres, den serbiske rebubliken deres blir oppløst nå i bosnia det vet dere alle sammen. ka e det egenlid dere vil?? godta at det finnes forsjelig folk og slut å leve på 1500talle, historien vise at dere he aldri eid bosni og det e fakta!! enest grunne til at dere bodde i bosnia va på grunne av at tito plassert alle sine fabriker i bosnia.

Anonymous said...

Du som har skrevet dette innlegget kan dra til helvette, skam deg.. regner med at det er siste gang du skriver løgner for din egen skyld.. ps. du som har kommentert før meg i innlegget, hva snakker du om!? er du helt idiot? For det første kan du ikke skrive norsk engang, også skal du kommentere hvor folk er passert og når.. du kan ikke historien engang.. skam, rett og slett skam for at du lever.. jeg er så oppgitt, helt oppgitt over at "feil" mennesker eller land styrer denne verden.
Jeg sier bare en ting, gud straffer!

Anonymous said...

Vi kan begynne med "du kan ikke skrive norsk engang"....

1. Se litt over dine egne skrive feil da det ser ut som du behöver et kurs eller 2 for norsk grammatikk.
2. I en krig finnes det alltid flere parter.
3. Yttringsfrihet! Takk og lov at vi i dette landet for yttre våre fölelser og meninger. Noen vil alltid se på Mladic som en hjelte da de mener han hjalp sitt folk under krigen i Jugoslavia andre vil se han som en "slakter".

Politikken er desverre lagt opp på den måten at de store herrene leker med alle menneskers liv. Hvor skal man sette grensene for hvem sitt land det er eller var? Skal man gå tilbake til 1400 tallet eller 1900-tallet? Hvis du er glad for at Mladic har blitt tatt så har du jo full rett på din side til å feire men du kan aldri forlange at alle mennesker som ikke holder med skal väre på din side. Nyt dagene for at han er tatt men ha en liten tanke i bakhodet at det finnes flere "slaktere" på Balkan som Gud ikke har straffet og deres tid kommer til å komme. Nå har Serbia gjort sitt og de er på vei mot EU, "VELKOMMEN SERBIA".

Anonymous said...

Det ble en liten godt og blandet mix i kommentaren min! Sorry, noen deler av kommentaren gikk til en anonym den andre delen til en annen anonym.....

Anonymous said...

OMG Mladic har det bedre i fengselet enn der han var. Jeg er fra Bosnia og det er ergelig at han ikke har blitt tatt før. Serbia solgte ham for inngang til EU, dette er skammelig også... her kan dere se hvordan serbere egentlig er...
Regjeringen mener: alle serbere er til salgs men må få en god pris for dem.... slik skjedde med alle krigsforbrytere som ble levert til HAG... triste saker

Eirik Løkke said...

Setter pris på at folk kommenterer men ikke som anonyme - vurderer asap om jeg skal fjerne denne muligheten. Ber også om at folk holder seg til et anstendig språk.

Lina said...

Veldig glad for at dette monsteret er nå tatt.Og som dere vil skjønne har jeg ikke noe til overs med serbere.Dette er et folkeslag som har utgjort mye vondt i Balkan / gamle Jugoslavia.For oss som har opplevd dette,enten på nært eller langt hold så vil vi for alltid ha et snev av hat ovenfor de.Dette vil helt sikkert bli borte etter hver nye generasjon som kommer.Det blir det samme som tyskere og nordmenn.Spør dere bestemor/oldemor om tyskere så vil ikke de si det samme som den nye generasjonen i Norge nå gjør.

Men ikke for å forsvare UCK geriljan 100%, men for oss albanere så var det denne geriljan som startet vår vei for frihet fra serberne som i mange år behandlet albanere som dyr.Det vet jeg selv hver gang jeg var der på "ferie" Den redselen jeg hadde hver gang jeg så disse politiserberne som stod der med geværene sine og stoppet biler med albanere i.Når vi ble stoppet og de stod og hånet pappaen min med geværet opp i ansiktet hans,vi barna satt i bilen og gråt hysterisk,dette skjedde aldri Norge,hvem var disse skremmende menneskene!Måtte betale de for de merkligste "bøtene" de kom med....bare for at pappa skulle slippe unna juling...eller i verste fall at han måtte bli med de på stasjonen,eller med andre ord torturkammeret deres.Ja,selv om jeg er oppvokst i trygge Norge fikk jeg med meg noe av det helvete serberne klarte å skape.Og dette er en liten bit av alt annet jeg hørte skjedde med mine familemedlemmer,til UCK geriljan stod opp og klarte å lage en vei ut av dette helvete!

Selfølgelig har Kosovo,Serbia,Kroatia gerilja soldater som har stilt opp for landet sitt og mange av de har sikkert også gjort forferdelige ting de også,det kan ikke nektes for.Men nå må folk se fakta!Hvorfor er serberne innblandet i alle landene det har vært krig i, i Balkan?Alle disse landene har kriget for sine land MOT Serbia,de har ikke kriget mot hverandre.Og disse massegravene som har blitt funnet i Srebrenica Bosnia,massegraver som ble funnet i Kosovo,i Kroatia det er jo serberne!Så uansett hvor mye mange av disse andre geriljane i de andre landene har gjort,så er det ingen som har klart å gjøre mer vondt enn serberne!

Jeg håper bare Mladic ikke ender opp som Milosovic og dør før han får straffen sin....eller begynner på straffen sin.At han får kjenne på et liv bak murene,selv om alt det vonde han har gjort i løpet av sitt liv ikke vil erstatte noe for de som sitter igjen med et hull i hjerte av han grufulle,kaldblodige handlinger!

Eirik Løkke said...

Skjønner hva du mener Lina. Og utvilsomt var behandlingen av albanere fra Milosevic-regime under enhver kritikk. But two wrongs does not make it right. Hvordan tror du serberne som alltid har bodd i Kosovo har det under dagens regime. Store deler av KFOR-styrken har jo gått med til å beskytte serbere og serbiske institusjoner mot UCK og majoritetens overgrep.

I tillegg er jo beskyldningene, som også synes plausible, om UCKs involvering i europeisk mafiavirksomhet omfattende. At Kosovo i tillegg erklærer seg uavhengig fra Serbia, stikk i strid med forutsetningene for NATOs involvering i 1999, samt forventer at Europa og USA tar regningen, finner jeg også kritikkverdig.

Kan ikke se noe annet enn at Kosovo selv hadde vært tjent med en fremtid uten disse mørkeelementene som en dominerende kraft.

Lina said...

Jeg er enig at ikke alt fungerer som det skal når det gjelder Kosovo per dags dato.Selv om jeg selfølgelig var for uavhenighet fra Serbia.

Så må jeg bare rette opp noe her som folk nok enten har misforstått eller bare ikke vil forstå,serberne i Kosovo nå,lever absolutt IKKE i noe regime i Kosovo.Jeg reiser dit 1-2 ganger i året.Og jeg har sett serbere der,de fleste av de lever ganske så fritt der nede.De har venner,jobb osv. Selv om det selfølgelig ikke er en kjempestor del av de.

Det spørs hvor i landet de bor og hvordan de vil leve med denne avgjørelsen om at Kosovo IKKE lenger er styrt av Serbia. Mange av de vil ikke leve med denne avgjørelsen og lager fortsatt opprør og da kommer de ingen vei. De kommer ikke overens med albanere eller omvendt.Da blir det selfølgelig en spent situasjon mellom 2 folkeslag.Men Serbias regime mot det som er i Kosovo nå(kall det gjerne regime hvis du føler for det,selv om jeg er sterkt uenig)kan ikke sammenlignes i det hele tatt.

Jeg tror,misforstå meg rett,selv om man har lest,studert osv. om land og diverse så må man nok oppleve ting for at man kan kunne forsvare noe sterkt.

Som sagt tidligere så forsvarer jeg alt det Kosovo har klart hittil,selv om jeg samtidig er enig i at der trengs det veeeldig mye forbedring og nye folk som kan skape en stabil stat i framtida.

Det er mye som gjennstår i oppbygginga der,da mener jeg fra 0-100.ALT!Men en ting er sikkert og visst:Alt dette er bedre enn at vi fortsatt hadde vært under Serbias regime:)

Ha en god helg:)