Wednesday, November 19, 2008

Russland og Rasisme

For en tid tilbake ble jeg stoppet av en meget søt ung pike som arbeidet for Amnesty. Hun spurte om jeg ville støtte et prosjekt i Russland, med den begrunnelse at det var et problem i Nord-Russland, hvorpå det refleksmessig kvakk ut av meg - "Du unnskyld - hele jævla Russland er et problem"!

En ting er den bekymringsfulle russiske utviklingen fra murens fall, til et katotisk (især økonomisk) men dog påbegynnede demokrati i 90-årene preget av større pluralisme, til Putins maktsamling og nyautoritære retning efter Milleniumsskifte. Men kanskje det mest bekymringsfulle er russiske holdninger til nye landsmenn. Når jeg i siste post kommenterte rasismen i USA, så stilte jeg meg tvilende til en del av påstandene om økende rasisme i statene. Av flere grunner har jeg ikke så store problemer med å tro at fremmedfientligheten er en stor utfordring, eller skulle jeg si PROBLEM i Russland - et land som forøvrig er veldig avhengig av innvandring som følge av lav fertilitetsrate og rask demografisk nedgang.

Det rapporteres om økende rasistisk vold og drap, og det er lite som tyder på bedringer.

NRK Søndagsrevyen 16.11
hadde også et tankevekkende innslag om fremmedfrykten i det tidligere Gardarriket.

Som sagt tidligere, hele j... Russland er et problem - spørsmålet er hva som er løsningen!

No comments: