Wednesday, October 21, 2009

En (ny) støtteerklæring til Rafa Benitez

Liverpools minste problem om dagen er forstyrrende badeballer. Faktum er at klubben ikke har levert gode nok resultater. Jeg vil også være tilbøyelig til å si at prestasjonene ei heller har vært gode nok, dog det ikke (mitt mantra i fotballanalysen) alltid henger sammen.

For halvannet år siden gav jeg støtte til Benitez som etter å ha tapt mot Barnsley i F.A. Cupen lå tynt an som Liverpool trener. 17 mnd senere er det igjen spekulasjoner rundt Benitez sin fremtid. Jeg tror ikke det vil hjelpe stort å sparke Benitez. Jeg har vært Benitez-fan siden den dagen han satte sine ben på Anfield. Han er etter min mening en av verdens beste trenere, en utmerket taktiker, med evnen til å finne god struktur i laget.

En som virkelig ikke burde uttale seg er Souness, eller for all del, han må gjerne uttale seg, men det blir å kaste stein i glasshus med tanke på hans resultater, dvs mangel på sådane. Er det noen som ikke savnes på Anfield så er det Souness.

Jeg skal innrømme at jeg har stilt spørsmålstegn ved Benitez sine disponeringer ved flere anledninger. Hans forsøk på å kjøpe Barry (på bekostning av Alonso) forsto jeg lite av, og hans store tillit til Lucas Leiva har jeg heller ikke helt forstått, synes ikke Leiva har levert varene.

Det er selvsagt mulig at Benitez som følger spillerne fra dag til dag ser noe jeg ikke ser. Benitez sin evne til å sette sammen et lag har imponert meg, og det er liten tvil om at han evner å tenke komplementært. Det sagt, slår det meg som meget tydelig at Liverpool mangler en del klassespillere. Sammenlignet med Arsenal, Man U, Chelsea så har Liverpool for få spillere av kvaliteten til Torres, Gerrard og Mascherano. I tillegg til disse tre, synes jeg Glen Johnson og Benayoun har imponert. For ikke å glemme Pepe Reina (Fotballøyas klart beste keeper). Kuyt holder mål, men bare så vidt.

Midtforsvaret med Carragher, Agger og Skrtel har de siste årene vært veldig bra, men det har knaket i året. Hvor lenge man skal vente på at Ryan Babel faktisk slår ut i full blomst er jo et åpent spørsmål. Hva gjelder resten av laget så holder disse for dårlig kvalitet etter min mening.

Det skal bli veldig, veldig interessant å se hva Aquilani har å by på. Han BØR være verdt de drøyt 200 millioner kronene LFC investerte!

Hva er så løsningen? Mer penger hadde selvfølgelig hjulpet. Og da må man heller kjøpe inn en skikkelig spiller i Torres-klassen, heller enn 3-4 halv-gode - de har vi nok av. Utover det så er det ikke mye annet enn knallhard jobbing som duger. Ingen vet det bedre enn Rafa Benitez!

På tide å snu skuta på søndag mot Satans eget lag - Man United!

Oppdatert:
Enda en god grunn til ikke å sparke Rafa - det er ekstremt dyrt.

7 comments:

Thomas said...

Hvis alle deres problemer er glemt om dere slår United i helgen, så håper jeg det. Jeg oppfatter nemlig situasjonen noe anderledes og mener det stikker langt dypere enn noe som kan fikses med en halv Paracet! Jeg, United fan siden 72 ønsker og håper selvfølgelig av hele mitt hjerte at vi vinner i helgen, fordi å sende dere ut i enda dypere fortvilelse og dpresjon hadde vært så herlig! Men når jeg leste den siste kommentaren din, og så hva spillerne deres sa i går - om hvor viktig det å slå United i helgen er. Så lurer jeg faktisk på om ikke det er best å la dere vinne - for da tror dere at alt er OK. Noe som etter sesongen vil se var en helt feil tanke. De problemene dere sliter med ¨nå, de fikses som sagt hverken med en halv Paracet eller en seier over United. Her må det mye kraftigere Lut til - og det tror dere trenger tid på å ordne.
Lykke til!

Eirik Løkke said...

Thomas, du har helt rett. Avslutningskommentaren var mer ment som en boost foran søndagens oppgjør.

Enten vi vinner eller taper på søndag så stikker problemene mer fundamentalt, og det må reelle forandringer til for å komme på offensiven.

Yosh said...

jeg har vært United supporter siden jeg var ni, så jeg er vel for farget til å uttale meg, men gjør det likevel. alle er jo fotballeksperter på nettforumer.

jeg er litt forundret over innkjøpene til Liverpool, etter såpass med år med Benitez får man vel anta stallen er formet slik han ønsker. Og da slår det meg hvor ujevn (i form av stor nivåvariasjon) stallen til Liverpool er sammenlignet med United sin. Torres og Gerrard er verdensklasse innen sine felt, bedre enn svarene til United innen de samme posisjonene. Men resten av utespillerne? Er det ikke jevnt over mye mer rufsete enn United sine? Stabilitet er jo en verdi i seg selv. United har ingen verdensklassespillere på midtbanen, ingen. Allikevel ble det 3 ligagull og 3 CL-semifinaler på rad, mens real madrid med sine stjernespillere har gått på smell etter smell. Individuelle stjernespillere garanterer da ikke suksess?

Spørsmålet mitt er derfor: Er det egentlig verdt det å eie to verdensklassespillere, samtidig som backrekka sliter? Er det virkelig strategisk lurt å ha to kjempegode spillere, hvis det medfører at man bare har råd til middelmådige/dårlige spillere en annen plass på banen? Hva gjør man når disse to blir skadet, da har man jo alle eggene i en kurv.

Jeg skulle gjerne sett Gerrard på United, men jeg tror ikke jeg ville byttet vekk to stabile midtforsvare for å finansiere det.

I steden for å tenke stjernespiller, kunne man jo fokusert en som passer inn i den raske, skarpe, straight-forward spillestilen som er bygd opp rundt Torres og Gerrard. Igjen litt forundret over innkjøpspolitikken: Hvordan passer arbeidsjernet Kuyt, Andriy Voronin, eller kroneksempelet Robbie Keane inn i denne planen?

Anonymous said...

Det er jo alltid en boost og slå de som har tangert oss i England,vår verste rival.
Men er det nok? Var X Alonso så viktig for oss?at hele laget rakner uten pasningsroen og aggresjonen,overgangene han skapte og hurtigheten i pasn.. spillet,var xabi tennisballutskyteren som laget måtte ha for å kunne spille? Er Rafas stahet ang.... å legge om formasjon da Lucas som selv om han er småteknisk og flink til sitt,aldri sannsynligvis kommer til å være den som legger bak seg så mange kamper som mestløpende spiller på banen,Gerrard må trekkes ned i denne "Alonso"-rollen som jeg faktisk tror Alonso behersker best,kanskje Pirlo kunne gjort en habil stand in som pasningslegger og skytter,men arbeider han så hardt? Gerrard kan ta den dype på siden av Masch...... men kan Aquilani utfylle kaptein Gerrard sin rolle,eller er det her gammelmodig tenking!? Det tror jeg.
Tror det må nytenking til,tror det må tenkes motivasjon,formasjon og ungdom samt det og få satt status om at det fortsatt er totalt sett Englands mest tradisjonsrike lag,og at det er en spesiell ting å spille for et lag som satt standarden i verden fra Shanks til Dalglish,og veltet litt som titteljager etter at Dalglish forlot Liverpool som en syk mann etter Hillsborough-tragedien. Da rødnesete Sir A F tok over men hovedsaklig som standardsetter i England. Her snakker vi om en klubb som Liverpool banket med 6-1 Totalt ifjor men klorte seg til en tittel på andres langsiktige respekt som ble latterlig i perioder da Ronaldo ble satt ut av spill så vant de på hinsidig lang tilleggstid eller feildømte frispark på overtid,men ble stort sett rundspilt etterhvert av de fleste,her er på andre siden ett Liverpool som mangler en dyktig nr 3 i fjorses... stjernegalleri. Og ett lag som til nå ser ut til å rakne i sømmene. Hjelp YNWA

Eirik Løkke said...

Yosh. Du er absolutt inne på noe.

Ferguson er også eksepsjonelt god til å tenke komplementært. Men jeg er virkelig, vireklig spent på å se hvordan det skal gå uten C.Ronaldo iår. De siste årene bidro han med masse poeng, dog han var iferd med å bli større enn klubben. Hva gjelder innkjøpspolitikken til Benitez er jeg enig. Gerrard er jo eget produkt så klart han ville vært der uansett. Og hadde Babel slått til så hadde mye vært annerledes. Kjøpet av Robbie Keane likte jeg ikke fra dag 1.

Hvis vi ser de siste sesongene så har LFC vært bra bakover, de har manglet fart og kreativitet på sidene, både vinger/backer. Noe av dette har kommet med Glen Johnson. Men på venstresiden mangler vi en Clichy, A.Cole, Evra. I tillegg til at vi trenger en knallgod ving av typen Ribery, Robben, Kaka, og mitt poeng er at man bør heller kjøpe en slik type, enn masse halvgode spillere.

Ellers mye enig med siste anonym.

Ole Kristoffer Tveiten said...

Liverpools stall er svært god, men det vi mangler er en sentralmidtbane som er så atletisk og kreativ at vi skaper overtallssjanser samtidig som vi ikke blir utsatt for det samme. Med Lucas på midten mister Liverpool den intensiteten og aggresiviteten som vi hadde for et år siden med Xabi Alonso og Mascherano. Siste kamp mot Lyon var et kroneksempel. Når Liverpool får en i trynet pumper vi ballen opp mot en feilvendt spiss som er pakket inn mot to stoppere. Å bytte ut Benayoun ble katastrofalt. Mitt ønske til søndag er at Gerrard går ned på sentralmidt med Javier M og at Benayoun henger bak Torres. Det er få som river og sliter så mye i et forsvar som Benayoun, derfor er han ypperlig bak Torres.

Yosh said...

C.Ronaldo er en klyse jeg aldri har likt. Og etter han ble "for god for klubben" ble han et taktisk problem, alt spillet måtte legges opp rundt han:
a) man måtte endre fra 4-4-2 til noen hybridsystemer for at han skulle være lengst mulig opp på banen
b) selvom han formelt var midtbane jobbet han aldri defensivt. I portokampen måtte rett og slett rooney og ronaldo bytte plass for at det defensive skulle fungere (rooney som wing, og som 4-4-2 i stedenfor 4-5-1)

ronaldo var best for laget da man spilte wing i klassisk 4-4-2 og han klarte å skape ubalanse og overtallspill med påfølgende sjanser gang på gang. Men det var tydeligvis ikke gøy nok. stilen med å være mellom wing og spiss er vanskelig for gode lag med faste raske spillestiler, ronaldinho hadde det samme i Barcelona for noen år siden. Spillet deres ble mye mer effektivt etter han dro, jeg tror United vil oppleve det samme.

Dessuten, spillere som blir for store for klubben sender man til Real Madrid. Stedet der få karrierer starter, men veldig mange stagnerer...