Monday, October 19, 2009

På tide å knuse Taliban

Den pakistanske hæren har (endelig) innledet en lenge varslet offensiv mot Taliban i stammeområdene.

Det er all grunn til å tro at det blir en særs blodig og utfordrende affære. Men jeg kan ikke helt se hva alternativene skulle være. Noen form for fredsforhandlinger med disse menneskene ser ikke ut til å være mulig. Men la det være sagt, jeg er tilhenger av å gi hver eneste Talibansoldat som overgir seg/vender om amnesti på dagen. Det er kanskje ikke helt rettferdig, men her er det ikke gode alternativer, man må velge mellom ulike svært dårlige.

MAKE NO MISTAKE - Taliban mener alvor. Dette er fundamentalister, hvis styre er ekstremt brutalt. Deres klare agenda er å overta Pakistan. Og et Taliban med atomvåpen burde ikke være et alternativ. Det er lite som tyder på at fundamentalistene har stor folkelig støtte, faktisk har valgene de siste årene vist at pakistanere flest ikke er særlig tilhengere av de mest ytterligående religiøse partiene (dog er "liberale" i denne sammenhengen noe misvisende).

Det pakistanske militæret har helt sikkert fått hjelp av USA, og enhver løsning i Afghanistan er helt avhengig av løsning i Pakistan. Og løsning i Pakistan innebærer å knuse Taliban som militær trussel.

5 comments:

Anonymous said...

La oss håpe de slåss til siste mann, da kan det kanskje bli fred i midtøsten.

Eirik Løkke said...

Pakistan ligger ikke i midtøsten :)

Men la oss håpe at det blir fred der også !

Anonymous said...

Men Taliban er i så å si hele midtøsten, så en eventuell seier her vil ikke gjøre noe verre:)
men la oss håpe det blir fred der og!

Anonymous said...

Jeg regner med at alle som var kritiske til Israels tøffe militære linje på Gaza også vil overvåke nøye at de pakistanske militære krefter ikke bruker overproporsjonal kraft når de nå tar et militært oppgjør med Taliban.

Ethvert tegn på at sivile rammes er ikke noe Taliban kan bære noe moralsk ansvar for. Det vil hvile 100% på Pakistanske myndigheters skuldre.

Jepp said...

Come again?

Om jeg gjemmer meg bak en vegg og skyter over den.. om noen skyter tilbake er jeg fraskrevet ansvar for at noen fant det nødvendig å skyte i veggen?

la oss nå si jeg bruker en 5år gammel gutt som dekke.. gjelder vel samme logikk her..

La oss nå si jeg istede stropper fast en kilo eksplosiver og noen boks spiker på denne gutten istedefor og sender han ut på gata for så detonere sprengstoffet .. fremdeles pakistan sin skyld?