Sunday, August 02, 2009

Amerikareisen over for denne gang

I skrivende øyeblikk (på Radisson Hotell mellom 48th og Lexington) er det ganske nøyaktig 10 timer til jeg forlater US of A, hvorpå jeg lander på Gardermoen 8 timer senere. Tiden er kommet for å oppsummere nok en tur i Uniten. Og i likhet med de foregående har det vært en særs minnerik opplevelse.

De tre første dagene tilbrakte jeg i NYC, hvor severdigheter og vennebesøk sto på menyen. De neste tre dagene tilbrakte jeg i D.C. Også her var det å besøke bekjente som var primærfunksjonen. Jeg hadde den store gleden av å bo hos Marius (Gustavsen) som er i D.C. for å gjøre research på finanskrisen, og har i den forbindelse gjesteopphold på CATO Institute. Jeg lar sjeldent muligheten gå fra meg dersom jeg får anledning til å være med på noe faglig interessant, hvilket jeg fikk på nettopp CATO, hvor tema var ”Judicial Activism”, med innledning av Illya Shapiro. Poenget til Shapiro var at det meste kunne karakteriseres som Judical activism, og (som iflg Shapiro) er en term som oftest brukes av kritikerne av den bestemte domsavsigelsen.

Jeg fikk gleden av å adressere forsamlingen om hvordan vi som var fra Europa så på amerikansk jus, og hvordan jeg mente denne skilte seg fra europeisk. Og (for å parafrasere Carl I. Hagen) på vegne av det europeiske folk, kunne jeg fortelle meget om det. Spesielt interessant er abortspørsmålet, hvor Europa og EMD på mange måter har inntatt den holdningen som amerikanske konservative vil at USA skal ha, nemlig at det er politikere og ikke jurister som skal bestemme det spørsmålet.

Philadelphia
Den nesten uken tilbrakte jeg i Philadelphia på IHS-seminaret Scholarship and The free society. IHS er et institutt som ble opprettet med den hensikt å utvide forståelsen for og utbredelsen av frihet, men ikke bare forståelsen for frihet, men også hva frihet innebærer.

Dette er uten tvil det mest intellektuelt utfordrende - og spennende seminaret jeg har deltatt på. Mange av deltakerne hadde PHD-grad i økonomi og filosofi, og når presentasjonene/diskusjonene i tillegg er på engelsk, så medførte det store utfordringer, dog er det slike man lærer meget av! Dagene var lange, fra ni om morgenen til ni om kvelden (se her for hvordan en typisk dag er organisert), men noe avbrekk for mat.

Tematikken var alt fra Finanskrise, Spontan orden, Utilitarisme og effektivitet, Liberalisme og Staten, Liberal paternalisme, til den Skotske opplysningstradisjon, Utøvelsen av makt og autoritet - for å nevne noen.

Blant innlederne var sønn til Milton Friedman, David Friedman, professor i law. Hans innledning var meget interessant, dog gikk han svært langt i sin anarkokapitalisme, hvor han foreskriver et samfunn uten noen form for stat, basert på utilitaristisk tankegang, dvs nyttemaksimering. Friedmans enorme detaljkunnskap og historiske innsikt er imponerende, men like fullt ble jeg ikke overbevist om at det var mulig å få til et sivilisert samfunn helt uten noen form for stat.

Naturligvis benyttet jeg også anledningen til å besøke Philadelphias historiske sentrum. Byen var USAs første hovedstad og er proppet med historiske severdigheter.

De siste tre dagene har jeg tilbrakt i NYC og blant annet tatt turen til toppen av Empire State Bulding.



Nok engang takker jeg dette fantastiske landet for en flott tid sammen, og ser frem til å ta fatt på valgkampen for alvor. Ting tyder på at vi i Høyre har en stor jobb foran oss!

No comments: