Tuesday, January 13, 2009

Hva bloggosfæren kan lære av Arne Næss

Filosofinestoren Arne Næss er død.

Det finnes helt sikkert flere hundre som kan gi en bedre beskrivelse av Arne Næss sin innflytelse og betydning for norsk filosofi, ikke minst han evne til å popularisere, og påfølgende innvirkning på norsk samfunnsliv, en hva jeg kan.

Mange
av disse er å lese i norsk nettaviser.

Jeg har lyst til å minnes Arne Næss gjennom hans argumentasjonslære, hvis lærdom kunne forbedret norske nettdebatter til uante høyder.

"Husk å tolke din meningsmotstander i beste mening, også fordi dine egne argumenter på den måten blir bedre"

Lever jeg alltid etter disse reglene selv? Nei, jeg gjør vel ikke det, men jeg prøver!

3 comments:

Anonymous said...

Hear hear. En god regel å følge.

Anonymous said...

Practice dont preach - lyder ordtak...

Jeg skal se det i bloggverden før jeg tror det!!

Anonymous said...

Jepp, denne regelen følger jeg konsekvent for alle unntatt Kapitalismus.

;) :)