Monday, January 19, 2009

Living History in D.C.

Fredag kveld hadde jeg gleden av å debutere på NRK Dagsrevyen i forbindelse med verdensnyheten det er at jeg skal tilbake til USA for å følge innsettelsen av nyvalgt president Barack Obama. 28 timer senere landet jeg på Dulles International Airport, 8 timer etter avgang fra Frankfurt. Nok engang kunne jeg avkrefte deltakelse i Nazi-Tysland, hvorpå en smilende passkontrollør ønsket meg hjertelig velkommen til D.C.

Og hvilken herlig følelse det var å være tilbake!

Byen er naturligvis mye mer kaotisk nå enn hva tilfelle var når jeg besøkte byen i sommer.
Derfor er det herlig med en avkobling, her dette skrives hos en venn i Alexandria (20 min fra sentrum), hvor jeg bor fra lørdag til mandag. Fra mandag til torsdag skal jeg bo hos Aric, som fremdeles jobber på Capitol Hill, men har skiftet kandidat.

Sammen med 16 unge jenter og gutter fra Hordaland Unge Høyre (en av dem er Peter Christian, hans blogg med beskrivelser fra reisen kan du lese på VG) så skal vi følge amerikansk folkelig engasjement på nært hold, samt besøke personer, organisasjoner og steder som kan fortelle noe fornuftig om amerikanske politikk. Deriblant Cato Institute, Competatitive Enterprise Institute, National Taxpayers Unionen med flere.

Jeg har blitt fortalt at D.C. er et ”Madhouse”, et kaos uten like, hvor det er vanskelig å forberede seg grundig. Sant å si så var jeg og fremdeles er, usikker på hva jeg skal forvente meg. Søndag fikk vi en liten forsmak av hva som venter oss. På hvert gatehjørne selges Obamaeffekter – blant annet t-shirten ”I experienced history”.
En svært treffende beskrivelse.

Senere på dagen sto Bruce Springsteen, U2, Shakira, Josh Groban, Garth Brooks og Stevie Wonder for underholdningen, under det som var en gratis konsert med scene på Lincoln Memorial. Barack Obama avsluttet showet med nok en glitrende tale. Jeg har aldri tidligere sett så mange mennesker samlet sammen som det vi opplevde her, det må ha vært mellom fem hundre tusen og en million. Et folkelig engasjement jeg aldri har sett før. Og mer skal det bli på tirsdag under selve innsettelsen.

Det er selvfølgelig vanskelig, for ikke si umulig, å beskrive dette med ord, derfor skal jeg selvfølgelig få lagt ut litt bilder og film etter hvert, selvfølgelig kan det også bare i liten grad formidle folkelivet her, men det er, dvs skal bli, et bidrag på veien.

Er du i bergen så la meg få tipse om innsettelsesarrangementet/festen som Studentersamfunnet i Bergen avholder på Studentsenteret fra kl.16.30. Her i D.C. kommer millioner av mennesker til å feste ut i de sene nattetimer, under vissheten om at millioner av mennesker i resten av verden fester med.

Det er fristende å si at Barack Obama allerede har skapt forandring!

1 comment:

Olve Hagen Wold said...

Du har blitt lurt. Du har blitt blendet av flotte ord, show og mediehype, og vil ikke se sannheten i øynene. For Obama betyr ikke forandring, men status quo.