Friday, July 21, 2006

Kapitalismus starter Veipartiet - partiet for deg som er opptatt av billigere bil og bensin!

Kapitalismus har fått en idè. En bent fram glimrende idè. Et nytt parti er på ”vei”. Og det skal hete, ja akkurat - VEI partiet. Partiet for billigere bensin, biler og mot landeveisrøveri (les: BOM penger)!
Jeg mener, vi flyter over av melk og honning i dette landet, eller skulle jeg si olje og gass! Det er klart vi som er så rike må ha råd til å bygge veier, hvor det er plass til mer enn 3 kyr i bredden! Og klart vi har råd til å sette ned bil og bensinavgiften! Og når de kunne slette gjelden på Gardermoebanen så er det klart vi kan rive alle BOM-stasjonene uten frykt for inflasjon!


Veipartiet – partiet for deg som er opptatt av billigere bil, bensin, mer og ikke minst gratis VEI!
Vi er mange, vi er leie, vi er forbanna og nå er det på tide å gjøre noe!
Derfor skal Veipartiet inn på Stortinget for å skape ”VEI i velinga”. Vi skal stille valg i alle fylker, for er det noe dette landet trenger så er det billigere bensin og bil - NÅ! Det er på tide å stoppe galskapen! Angrepet på bilistene må få en slutt!! Stem Veipartiet – partiet som tar folket på alvor!

Ironi
I det antiintellektuelle Norge har ikke ironi de beste vilkår, derfor, fordi som ikke forsto ironien, så understreker Kapitalismus - han var ironisk. Bare sånn for å være på den sikre siden. Skjønt legger du til billigere sprit, damer og porno så har partiet beskrevet overfor faktisk et navn i dag, det kalles FRP.
Hovedpoenget med innlegget er todelt. For det første, å gi uttrykk for hvor jævla lei jeg er det evinnelig maset om bil og bensin! Der finnes ikke et mindre viktig spørsmål i dette landet enn bil og bensinpriser. Hadde det vært opp til Kapitalismus, hadde bensinprisen vært enda høyere!
Det faktum at så mange er opptatt av disse tingene, seriøst understreker hvor dypt anti-intellektuelt dette landet er (Vi kan selvsagt stille store spm ved dem som såkalt skal være intellektuelle; 68erne og SV-segment, men dog). Og ja jeg er for bompenger og veiprising, særlig fordi det er særdeles kompatibelt med markedsøkonomi.

Den andre grunnen til innlegget er et lite tankeeksperiment:
Tenk deg at dette partiet faktisk ble opprettet og fikk en noenlunde organisering. Partiet kunne jo tenkes å få enorm oppslutning gitt den preferansen og betydning disse spm later å ha for (alt)for store deler av elektoratet. 

For å gjøre tankeeksperimentet enda mer interessant; hva med Kapitalismus som leder? Her kunne jeg forberedt indignerte innlegg om forjævligfiseringen ala Jon Alvheim de neste tre årene, ikke fordi jeg trodde på det, men på pur faen! 

Med meg hadde jeg fått andre som kunne være med på ”faenskapet”. Terpet en hel valgkamp på vei, bil, bensin! Gjenta, gjenta, gjenta! Over 100 milliarder på vei, nei vent litt 1000 milliarder på vei, vi har jo pengene! Det er på tide at noen gjør noe! Dersom partiet hadde fått oppslutning, la oss si 3 representanter på tinget, så skulle jeg peke nese til alle som hadde stemt på partiet med det underliggende budskapet ”Hvor overfladisk og dum går det an å bli?” Eller med Nelson (fra Simpson) sine ord: HA HA!! 

Som straff til alle velgerne for deres ignoranse skulle selvsagt bensinavgiftene umiddelbart blitt hevet med mange krone. Bompenger innført hver 10 meter, og veiprising all the way - fra Nordkapp til Lindesnes! Hadde folk lært noe? Neeehh. Men det hadde vært forbanna morsomt…

25 comments:

Anonymous said...

Endelig et fornuftig innlegg fra deg Kapitalismus!

Eirik Løkke said...

Takk for det. Gleder meg til å kunne si det samme om deg...

Anonymous said...

Det finnes faktisk et slikt parti i Tyskland:

DER AUTOFAHRERPARTEI

http://www.autofahrerpartei.de/


Sånn går det når en har allmenn stemmerett vet du. :)

Anonymous said...

Dette har vel strengt tatt lite med tema å gjøre men: http://www.start.no/tegneserier/m/mstriper/m20060721.gif

Anonymous said...

Tji-hi!

Er enig, men det svir litt om Høyre og (evt) Venstre må danne koalisjon med populistene. Ikke sant?

Christer Gulbrandsen said...

Jøssenam! Enige gitt!

Kosialist said...

Jeg skjønner hva du prøver å få frem, men du viser dessverre at du selv ikke har skjønt problemet. Når du kaller andre for "anti-intellektuelle", så fremstår du selv som det samme, siden du ikke skjønner hvorfor Frp tar opp disse sakene.

Det handler ikke bare om billig sprit og bensin. Det handler om større frihet for enkeltindividet. Det handler om at bensin er en melkeku, og at høye bensinpriser skaper problemer for folk. Særlig folk utenfor byene lider under høye bensinpriser.

Så bensinpriser er ikke bare et tilfeldig valgt emne som Frp har bestemt seg for å konsentrere seg om. Det er faktisk en del av en større sammenheng. Lavere bensinpriser gjør det billigere å blant annet frakte varer og tjenester, noe som er positivt for både privatpersoner og næringslivet i distriktene. Istedenfor å subsidiere distriktene ihjel kan vi legge bedre til rette for verdiskapning.

Når det gjelder billigere sprit (eller alkohol generelt) så er også dette et mer komplisert spørsmål enn mange vil ha det til. Det er ikke bare det at staten bruker alkoholavgifter som melkeku, men det er nok et eksempel på at staten skal detaljstyre menneskers liv. Frp mener at den rette måten å ta tak i alkoholproblemer på ikke er å detaljstyre menneskers liv, men å bruke andre tiltak, som f.eks. holdningsskapende kampanjer og andre ting.

Det er kanskje morsomt å gjøre narr av politiske partier, men det er kanskje ikke like morsomt når det er et resultat av at man ikke har nok kunnskap om politikken man kritiserer.

Jeg skal dog være helt enig i at Frp maser noe veldig om sprit og bensin, men slik er det nå en gang. De kunne godt vært flinkere til å fortelle hvorfor de maser om det også, for da ville det også vært vanskelig å få inn billige poenger i dårlige spøker om partiet :)

Anonymous said...

Unnskyld meg, men du kan ikke seriøst prøve å forsvare dette som god liberalistisk politikk.

1. Staten trenger penger til å betale for fellesgoder som politi og forsvar. Å ta dette inn ved hjelp av avgifter på forbruk er en god idé da dette gir mindre skadevrikninger enn feks skatt på arbeid (som gjør at folk jobber mindre, og da mindre velferd).

2. Folk må bo der de vil uten at staten skal lage incentiver for å flytte til landsbygden. Distriktspolitikk er særinteressepolitikk, og det liker vi ikke.

3. Om man forutsetter at man skal høre på bøndene, så er ikke billig bensin et godt virkemiddel. Billig bensin er ikke noe alle vil ha, og ikke i samme grad. Man isåfall heller innføre tiltak som er nøytrale, som differensiert arbeidsgiveravgift.

4. Forbruk av bensin skader ihvertfall nærmiljøet og enkelte hevder det også skader klimaet. Husk at når din frihet til å slippe ut eksos går ut over min frihet til frisk luft må staten gripe inn. Avgift på bensin gir unektelig lavere forbruk av bensin, og da mindre utslipp. Ideelt bør det være en avgift på utslipp som er akkurat høy nok til å gi de utslippene naturen naturlig renser.


Til slutt et lite ønske. Kunne Kapitalismus satt opp en liste over sin drømmeregjering? Bruk gjerne god tid, og husk at du selv får bestemme hvilke ministre man egentlig trenger (minister for avvikling av landbruket?)

Kosialist said...

Nå er Frp et sosialdemokratisk parti, men selvsagt et av de partiene i Norge som går i liberalistisk retning.

Når Frp ønsker å kutte på alkohol- og bensinavgifter, så betyr ikke det at de vil ha mindre penger til politi og forsvar, så det er et sidespor, og ikke relevant for poenget jeg prøvde å få fram.

Videre er det ikke snakk om "særinteressepolitikk", men bare det faktum at billigere bensin legger bedre til rette for vekst i næringslivet - både i bygd og by. Eller er det slik at du mener vi bør ha høye bensinavgifter for å straffe de som bor utenfor byene mest mulig?

Og hvem snakker om å høre på bøndene? Poenget er at når Frp maser om billigere bensin, så er det ikke bare et utspill der og da, men en del av Frps politikk sett under ett.

Poenget, hvis det var vanskelig å skjønne, er at bensinpriser, alkoholpriser, osv. ikke er noe som er tatt ut av løse luften. Det hører faktisk hjemme i en sammenheng i Frps politikk.

Miljøspørsmål kan vi sikkert diskutere både opp og ned, men det er utallige ting som er like ille som bilkjøring, og mye som er langt verre i tillegg. Nyere biler forurenser også mindre.

Geir Pollestad said...

Du må skille mellom de som ønsker å bruke mer penger på vei, og de som vil ha billigere vei/bensin.

Jeg er opptatt av vei. Og lite opptatt av billigere bensin og kamp mot bompenger.

Det ene er sutring - Det andre er samfunnsbygging.

Eirik Løkke said...

Kosialist: Du har opplagt en del poenger, jeg sa ikke engang at jeg er veldig uenig i at transport er uviktig, men det er noe med fokus til Frp og deler av elektoratet som byr meg veldig imot.

Og Frps politikk er som du påpeker rendyrket materialistisk. Ellers står vi overfor miljøutfordringer, som gjør at bensinprisene ihvertfall ikke bør gå ned. Å sette ned bilavgifter på nye biler og gjenrne innfør enda flere incentiver for miljøvennlig transport vil være fornuftig!

Geir, ja forsåvidt et poeng, men disse tingene ses gjerne i sammenheng, vei, bensin og bil. Og til tross for alle disse forferdelige veiene så kommer jo transporten tydeligvis frem!

Og ja det vil være utfordringer med å danne regjering med Frp, men veifetisjen går langt inn i Høyre.

Skal komme tilbake til drømmeregjeringen. :)

Anonymous said...

Som den idealistiske kapitalisten jeg er, skulle jeg gjerne kjøpt meg litt E6 for å hindre tungtrafikken som passer best i båt og tog.

Jeg trenger bare 1/2 meter E6 for prosjektet! I en kapitalistisk stat vil det altså ikke koste mye å hindre monstertrafikken.

Dagens problem er imidlertid den statlige falske eiendoms"retten".

Anonymous said...

Helt enig med Geir her.

Gratulerer for øvrig med første (?) publiserte leserinnlegg i Morgenbladet Eirik - og velskrevet var det! :)

Eirik Løkke said...

Jeg er ikke uenig med Geir, for å presisere det.

Ja det var det første innsendte og publiserte innlegg i Morgenbladet, så takk for det M.

Anonymous said...

Jeg foreslår at Arild Holta får kjøpe 1/2 meter av E6 for 2 millioner kroner. Men det blir den første halve meteren av E6 i Kirkenes.

For å illustrere hvorfor samferdsel er viktig her i landet: Du starter på E6 i Kirkenes i retning Roma. Når du er halvveis kan du stoppe å ta en pils på Aker Brygge.

Anonymous said...

Du vet at du produserer CO2 som du slipper ut i atmosfæren gang du puster ut, Løkke? Og for ikke å snakke om de enorme mengdene metan du slipper ut gjennom endetarmsåpningen din:-)
Kanskje staten burde økt momsen på matvarer tilsvarende som bensinavgiften?
Folk skal leve i dette landet og vet du;-)

Eirik Løkke said...

Co2 i seg selv er ikke problemet. Det er nå overgår en bestemt mengde, hvilket det er naturlig å skattelegge produksjonskostnader og særlig de produksjonsformene som bidrar til å øke co2 nivået utover bærekraftig nivå.

For som du sier Stig, folk skal jo leve....

Anonymous said...

Bygd og by
-saman på ny :)

Eirik Løkke said...

Eller det gamle renessanse uttrykket: "Byluft machs frei"

SimenJW said...

Hahaha, jaja, som sagt, som gjentatt. Gleder meg til du, dere og resten av de operablå skal sammen med de veiblå en eller annen gang. Blir vel som finere-Fana-fruers-sosietets-forening sammen med ytre-Drammen-bilopphugger-forening som skal spille bridge sammen.... Eller eh.. ja..

Eirik Løkke said...

Det blir en utfordring ja, men ikke noe verre enn at Fru Halvorsen, eller fru Finansminister snakker om "det oljekorrigerte underskuddet i statsbudsjett, sett i forhold til realavkastningen i faslands Norge"

Var det noen som snakket om revolusjon...

Anonymous said...

Hahaha!

SimenJW said...

poenget er at du og vennene dine faktisk velger å kjøre landet i grøften sammen med FrP for å komme til makt. Det er usmakelig at dere faktisk vil risikere økonomien, den norske kulturstanden, norsk landbruk, bistand til fattige land, norsk velferdssystem, og ikke minst toleransesamfunnet bare for makt og muligheten til å fylle deres egne lommebøker med skatteletter og skattefordeler. Det er helt fantastisk at det fins oppegående mennesker med såpass få skrupler, som setter sitt ego såpass høyt at om det så rammer flere tusen, så gir dere en god F.

Gleder meg som sagt veldig....

Eirik Løkke said...

Det er vel litt vanskelig "å kjøre landet i grøfta" for å komme til makt, man må vel strengt tatt være med makten for å kunne kjøre landet i grøfta...

Ellers så ligger Høyres grunnleggende politikk til grunn. På grunnleggende områder kompromisser vi ikke.

Men det er interessant at en representant fra SU bekymrer seg over at Høyre vil kjøre landet i grøfta, når vedkommendes parti SU vil innføre planøkonomi og oppheve privateiendomsrett, hvilket beviselig har ført økonomien i grøfta alle plasser hvor det er blitt forsøkt.

Mathias said...

For en gangs skyld kommer du med et glimrende innlegg. Dette er jo en syntese av hva Frp står for.