Tuesday, April 25, 2006

Unge Høgre elskar distrikta!

Som de distriktselskende menneskene vi er, var det ikke annet enn rimelig at Hordaland Unge Høyre (deriblant Kapitalismus) gjennomførte en rundreise i Hordaland med fokus på lokal og regionalpolitikk. Fra fredag til søndag fikk vi besøkt Austvoll, Stord, Kvinnherad og Odda. Innholdsmessige var turen svært lærerik (jada, det er en floskel, men like fullt sann) og det er en glede å se at etter 4 år med Høyrestyre så råder det optimisme i distriktene, hvor det er mulighetene og ikke begrensningene som er i fokus. Etter å ha besøkt lokale politikere og næringsliv har jeg fått større forståelse for hvorfor hvert eneste årsmøte i Hordaland Høyre dreier seg om samferdsel og vei. Faktum er at det faktisk er forbanna viktig, til tross for tematikkens mindre interessante karakter for å si det mildt.

Mens Hordaland Unge Høyres leder Haakon Thuestad (Blåblogg) måtte til Oslo på landsmøte for å motvirke kommunisme tendensen i UHL, kunne det snaue dusinet fra Hordaland Unge Høyre nyte sol, blåhimmel og ekte Hardangernatur.

(I tillegg slo Liverpool tegneserielaget Chelsea hvilket gjorde Lørdagen perfekt!)

Oddas store sønn Eivind N. Bolstad (rex. inspirator og organisator) hadde ansvaret for rundreisa og gjennomføringen stod til bravur! Det er turer som dette, sammen med oppegående mennesker som minner meg på hvorfor jeg gidder å bruke tid på politikk.

Det levende og intellektuelle liberalkonservative miljøet i Hordaland og Bergen gjør meg optimistisk med tanke på gjenreisningen av Høyre.

Hvis noen lurte, nei vi fikk ikke tid til å legge ned noe virksomhet :)

Si ikke annet enn at Unge Høgre elskar distrikta.

13 comments:

Anonymous said...

Kjekt å se at Unge Høgre er på tur i vakre omgivelsar. Fekk dykk vitja Baroniet i Rosendal?

VamPus said...

Hjelp! Trær! Åh, puh... det var bare et bilde...

Eirik Løkke said...

Rosedøling: Ja, med fekk vitja Baroniet, sjølv om Morten ikkje fekk ta bilede.

Morten: Vonar du det? Mogleg dette vil spegle seg i det politiske virke utan at du blir vonbroten.

Vampus: Du vart skremt no?

Anonymous said...

Ja, VI ELSKER DISTRIKTET :D Glimrende tekst Eirik!

Ser frem til neste tur:)

"Vi skulle pluka plommer i Hardanger, og drikke vin og cider i fra SPANN"!

Blåblogg said...

pøh..distriktet er oppskrytt... :)
Men jeg lover å bli med på del 2 og 3 av Rundreisa

Eirik Løkke said...

Gleder meg til å få deg med Haakon, slik at du kan se at disse stedene ikke fortjener denne noe nedlatende betegnelse "østre gnomvol..."

Kjekt å høre fra København Lars Inge. Iflg han personen fra Hardangervegen as så var Jondalstunnelen veldig realistisk og slik han presenterte den så virket den slik også. Er enig i at samferdsel burde prioriteres, men innenfor dagens rammer og handlingsregel. Kutt Folketrygden og bygg vei.

Voss jordbruksskole neste gang :)

Anonymous said...

Eg er imponert.

Sist Unge Høgre var på tur kjøyrde dei seg vill med GPS.

Det er i distrikta verdiskapinga skjer, men i Odda kranglar dei om smelteverkstomta.

Anonymous said...

Lars Inge skriver: "MEN, det betyr ikke at hver en lille kommune og bygd skal få sin vei, tunnell, bro osv. Investeringen må kunne forsvares samfunnsøkonomisk"

Skjerp deg mann. Selvfølgelig skal de det. Nevn en vei som i dag fremstår som meningsløs. Jeg er av prinsipp for alt av bru, vei og tunnel.

EIKÅSTUNNEL NÅ! JONDALSTUNEL NÅ!

Samferdselsinvesteringer må kunne forsvares tidsmessig og komfortmessig.

Lene F. Sylta said...

Takk for at du tok oppfordringa mi om ikkje å legge ned noko på alvor :)

Neste gang får de ta turen nordover i Hordaland, så skal eg vise deg ORDENTLEGE små ulønnsomme skular!

Eirik Løkke said...

Ta det med ro Lene, vi skal nok få lagt ned en del i årene som kommer til glede for folk og fe.

Jondalstunnelen er fin den! Beste måte å bygge veier er bompenger. Det er så genialt med bompenger at alle veier burde finansieres slik.

Anonymous said...

Kjekt å sjå at dykk tok brye med å vitja Baroniet medan dykk var i Rosendal.

Eg kan bare vitna på at samferdsel er avgjerande for distriktas eksistens!

Bygg veg nå!

geirronimo said...

Alt som banker chelsea gir meg ståpikk..heier på United - som er det beste laget!

Eirik Løkke said...

Er nok uenig der Geirroimo. United er hatlaget.

Men heldigvis har Liverpool blitt så gode at eg kan begynne å glede meg over at liverpool vinne, istedenfor bare å glede meg over når Man U taper. :)