Tuesday, December 30, 2008

Sex, løgn og umoral

Fra 1.januar blir kjøp og salg av seksuelle tjenester forbudt. Dette er en tåpelig, umoralsk og staten burde i 2009 holde seg for god til å mene noe om voksne menneskers frivillige sexliv, likefullt vil loven som umyndiggjør myndige, oppgående og intelligente mennesker tre ikraft over nyttår.

Jeg vil i den forbindelse få anbefale Ole Martin Moens innlegg Prostituerte og frisører på Fritanke og Jørn Kyle Finnesands Sexkjøpende kvinneundertrykkere? på Minerva.

Begge innlegg på hver sin måte glitrende eksempler på absurditeten i overformynderi som staten introduserer 1.januar.

OPPDATERT 1. JANUAR

Nå er altså forbudsloven innført. VG melder om at "Oslos horestrøk er ikke til å kjenne igjen etter at det ble forbudt å kjøpe sex".

Det var vel få som trodde at det ikke vil få en symbolsk og umiddelbar renoverende effekt. Spørsmålet er hvilke langvarige effekter forbudet vil få, og som vanlig så er det få politikere som er interessert i å høre på hva de prostituerte selv mener.

2 comments:

Anonymous said...

Personlig er det en liten tanke langt bak i hodet som er litt glad for forbudet mtp bylivet for oslobeboere og turister (meg).

Her må faktisk min liberale grunnmargsrefleks vike for min egoistiske og pragmatiske mørkemann. For min del ville full liberalisering av prostitusjon (inkl. halikkvirksomhet) koblet med forbud om tigging eller prostitusjon i offentlig rom vært å foretrekke.

Anonymous said...

Nettopp, Sondre. Offentlig godkjente bordeller og forbud av gateprostitusjon er veien å gå.