Wednesday, January 21, 2009

Obama sverges inn som president

Da har jeg endelig fått 6 nyttige timer med søvn og befinner meg nå i Downtown D.C. (1899 L street NW, på cornerbaker for kjennere). Endelig har jeg fått samlet hodet etter gårsdagens påkjenning. Og selvfølgelig rettet opp i "tyrkleifene" fra gårsdagens søvning bloggrabling...

Det var svært lite aktuelt med inauguration party, ettersom de fleste av oss var helt utslitt (begynner å bli for gammel for dette) - men var glad for å høre at rapportene hjemme i Bergen fortalte om nesten 200 oppmøtte i Studentersamfunnet.

Det er selvfølgelig vanskelig å vurdere den historiske signifikansen av slike begivenheter, men jeg tror denne dagen og denne innsvergelsen kommer til å bli pratet om med store ord om 50 og 100 år. Antall folk, USAs første svarte president, Obamas kosmopolitiske bakgrunn og ikke minst den enorme oppmerksomheten han har fått i verden forøvrig, gjør at 20 jan. 2009 vil gå inn i historien som en merkedagene som folk husker om lang, lang tid.

Vi har hatt ganske mye presseoppslag her borte, selv har jeg rapport hjem til NRK Rogaland, flere av HUH-vennene har oppslag i diverse medier, skal lage en link oversikt etterhvert.

Nå skal vi straks besøke CATO Institute, hvor Obamafeberen garantert er mindre, enn hva D.C. forøvrig opplever.

Selv lander jeg i Bergen, fredagkveld og skal nok ha mer enn sekstimers søvn! Sove kan man gjøre når man blir gammel fikk jeg beskjed om når jeg var i militæret - så bra da, at jeg endelig har blitt gammel :)

No comments: