Wednesday, September 10, 2008

En oppsummering fra USA

Etter 18 dager i "det lovede land", landet Kapitalismus i Bergen søndag kveld. Riktignok svært trøtt etter 20 timer med reise, samt noe "jetlaget". Men full av fantastiske inntrykk. På alle måter.


Det er i grunnen dumt at de som er best egnet til å styre USA er opptatt med å klippe håret til folk eller kjøre taxi. Nå fikk jeg ikke klippet håret mens jeg var i USA, men fikk kjørt en del taxi. Og hørt mange spennende historier og politiske synspunkter fra syriske, somaliske, ivorianere, nigerianere, mexicanere - med det felles at de alle ønsket å bli amerikanere. Og integreringspolitikk er kanskje noe av den største forskjellen en merker mellom USA og Norge. Selvrespekten - respekten for å greie seg selv står enormt sterkt blant immigrantene i USA, ja det er vel kanskje noe det nærmeste man kommer en folkesjel i USA.

Et annet positivt særtrekk ved amerikanere er deres utrolige gjestfrihet (Noe som gjorde min tur mye billigere) og deres ønske om å stille opp for å hjelpe. Jeg er dem alle evig takknemlig.

En ekstra stor takk til Martin Skarra for perfekt reisekamerat. Trist at familiære forhold gjorde at han ikke fikk oppleve Minneapolis/St.Paul. Stor takk også til våre norske venner Marte og Constanse, som studerer i D.C.

Marte har forøvrig en meget god og lesverdig blogg, av særlig interesse for politisk interesserte mennesker.

Leserne av Kapitalismus kan knapt ha unngått min interesse for politikk generelt og amerikansk politikk spesielt. Derfor gikk også mye av turen min med til å treffe institusjoner og personer som driver med politikk.

En del av disse opplevelsene har jeg formidlet her på denne blogg og en del også på Minerva.

En av de største personlighetene jeg møtte i USA var uten tvil Grover Norquist, en venn av Ronald Reagan, og en de sterkeste talerørene for begrenset stat og promotering av frihet.

Både Minerva og Dagbladnett har trykket intervjuet mitt med Grover Norquist.

Det er vanskelig å forklare lesere hvor stort og hvilken opplevelse deltagelse på Republican Convention faktisk er. Det er kanskje enda vanskeligere å forklare hvor ENORMT populær Sarah Palin er blant konservative og Republikanere.

Tusen takk til alle som har gitt tilbakemelding på Facebook, epost, og sms!

Det skal bli svært spennende å følge valget i USA fremover - jeg kan love mange kommentarer og flere forsøk på analyser (heller enn overfladisk dagbokaktig publikasjoner) frem mot november.

Her er noen bilder fra turen:

Meg og Martin foran Capitol Hill, Kongressen

Tilgangen på våpen er selvfølgelig mye større i USA og Virginia.

Det måtte selvfølgelig utnyttes. Her Martin som skyter med assault rifle.

Treffer bra gjør han også :)

Nesten like bra som meg :)

Martin, vår gode venn Aric Nesbitt som jobber på Capitol Hill og meg selv på kontoret til Kongressmann Tim Walberg.


No comments: