Tuesday, May 26, 2009

The Fountainhead by Ayn Rand: The Simpsons Version.

En glimrende illustrasjon på forskjellen mellom høyre og venstresidens syn på skolen.

Der Høyre er opptatt at alle skal få utvikle sine talenter mest mulig - er venstresiden opptatt av at ingen skal bli for flinke - det skaper jo tross alt forskjeller...

"Mediocrity rules!"

9 comments:

Anonymous said...

Flaks at det var høyrestyre deler av tiden jeg gikk på skolen, slik at jeg fikk utfolde meg fritt....
(Denne løgnen ha stått i valgkampmateriale fra Høyre, og det var nettop slikt hjernevaksingsmateriale som gjorde at jeg meldte meg ut av partiet.) Forhåpentligvis er det ingen som velger Høyre i god tro på det du skriver her og blir skuffet.

Eirik Løkke said...

Tja - du kunne ikke tenke deg å utdype kritikken...

Christian Evensen said...

Jeg er helt for tanken av barn og unge skal få utfolde sine talenter, men trenger vi Ayn Rand for å argumentere for dette? Jeg er redd det følger med for mye grums med Rand til at vi kan la hennes versjon lede debatten.

Einar said...

Mye grums ja i Rands bøker. Men i likhet med Simpsons blir det lagt frem på en veldig underholdene måte. Jeg koser meg med Rand og stemmer fremdeles SV.

Og at barn skal få utfolle seg er jeg enig i. Men heldigvis har SV, etter mange år, også innsett det...

Eirik Løkke said...

Ayn Rand setter det bare på spissen og tegner således et utmerket pedagogisk eksempel på forskjellen.

Men det er godt å se at debatten om skole endelig er kommet vekk fra SVs lekeskole til Høyres læreskole.

Den første kommentatoren said...

Det jeg mente var at jeg ikke merket noe til noe høyrestyre da jeg gikk på skole (forresten i en kommune ble og blir styrt av Høyre). I hele min skoletid ble jeg konfrontert av egalitære tanker som hindret meg og andre i å faktisk ha det gøy på skolen.

Et års tid var jeg medlem av (Unge) Høyre. Jeg ble gang på gang irritert over hva det og Høyre sendte til medlemmene sine. F.eks. måtte vi stemme på dem og ikke på "sosialistene" ved det forrige valget, i tillegg til mye annet skremselspropagande. Ellers var det alltid gladnyheter om alt det fantastiske som Høyre utrettet i vårt land, og aldri et kristisk ord å lese eller noen intern debatt. Derfor meldte jeg meg ut.

Jeg vil overhodet ikke påstå at en ikke vil se noe lignende hos partier som, tja, Ap, men nå var det Høyre jeg var medlem av. Når du skriver om Høyres skolepolitikk som en der talentene skal få rom til å utvikle seg, er det galt. Sist gang var det eneste vi så noen nasjonale prøver som riktignok nok ikke var en så dum idé, men de ble av Høyre hedret som løsningen på alle problemer; bare en så hvilke skoler som var dårlige og gode, ville nok alt ordne seg av seg selv. At skolen ikke ble bedre, men dårligere, er bevist nettopp med slike standardiserte tester for lenge siden.

Poenget: Alt er ikke så svart-hvitt som du vil ha det til. Forskjellen mellom høyre- og venstresidens skole er ikke så enormt stor, og blir det høyreregjering, vil nok ikke skolene merke så mye til det denne gangen heller.

(Her er det sikkert en skrivefeil eller to, men jeg har ikke så mye tid å avse.)

Mathilde said...

Hei, jeg beklager hvis det er slik medlemskapet i Høyre har påført deg. Jeg har vært et medlem i et halvt år nå og er totalt uenig i dine fremstillinger av et medlemskap i Høyre. Jeg vil gjerne si at når et parti har makten i 4 år, er det visse innføringer og forbedringer som kan endres, makten ligger forsatt hos lærerne dine. Jeg har vært heldig nok til å gå på en skole, som ja, er veldig sosialistisk, men har et kunnskapsnivå basert på Høyres skolepolitikk. Skolekunnskapen og triselen i Oslo er nesten dobbelt så høyt som gjennomsnittet i Norge, og dette er med et Høyre-FRP byråd.

Det haar ikke vært noen beviser for at annonyme prøver ikke hjelper skoler. Faktisk er det økt konkuransse og åpenbaring om dårlig resultater som får en skole til å legge om på undervisningen sin, og dette skal bli gjort sammen med regjeringen og kommunens støtte. Ettersom det ble få nasjonale prøver med Bondevik-regjeringen har nå den rødgrønne regjeringen halvhjertet forsatt med de nasjonale prøvene og det ute å følge de vesentlige prinsippene for å forandre og forberede skolene.

Den første kommentatoren said...

Standardiserte prøver (PISA osv.) har bevist at norske elevers kunnskap, ferdigheter eller hva nå en velger å kalle det er ble dårligere etter Høyre satt med makten sist. Nå gikk det riktignok nedover før og sikkert etterpå også, men poenget mitt er at nasjonale prøver (i likhet med PISA) kun kan være et hjelpemiddel dersom de brukes riktig; i seg selv hjelper de ikke.

Du behøver ikke så beklage at Høyre går for den presentasjonen av politikken de tror vil tiltrekke flest velgere.

---

Dersom sehr geehrter Herr Kapitalismus skulle ha noen Kommentaren min Kritik, blir jeg glad.

Eirik Løkke said...

Det som er tilfelle er at det tar veeldig lang tid å vende en trend. Det viktigste etter min mening som Clemet gjorde var å sette fokus på hvordan DEN VIRKELIGE situasjonen i skolen var, ettersom kunnskap i skolen, forutsetter kunnskap om skolen.

Og så må de jo benyttes rett, selvfølgelig, måling er ikke et mål i seg selv (ihvertfall ikke mer enn delvis) men virkemiddel for å få mer læring.