Sunday, August 24, 2008

Valget i USA og svertekampanjer

Som jeg nevnte i min siste bloggpost har norsk presse store problemer med å kunne forklare hvordan fenomenet Barack Obama kunne ligge bak John McCain på meningsmålingene. Det kan naturligvis bare være at "The big mean Republican machine" driver svertekampanje mot Obama og nå visepresident Joe Biden.

Men spørsmålet er vel heller om det er norsk presse som driver svertekampanje mot McCain og republikanerne. Aftenposten.no og journalist Mari Åsland har under tittelen Svertekampanje mot Obama en del svært tvilsomme påstander.

I en reklame på Youtube fra McCain-kampanjen sier Biden at han mener Obama ikke er klar for å bli president, og at han (Biden min anm.) ville følt seg beæret ved å stille opp i valget med eller mot John McCain, fordi han tror landet vil tjene på det. En kommentar som Åsland mener åpenbart er tatt ut av sin sammenheng. Jeg er svært usikker hvilken research (om noen i det hele tatt) journalistene i aftenposten.no faktisk gjør, men man burde kunne forlange at journalisten når hun hevder at saken åpenbart er tatt ut av sin sammenheng, at journalisten er istand til å opplyse hvilken sammenheng sitat ble uttalt.

Det tok min gode venn Martin Skarra nøyaktig 2 minutter å finne ut hvilken sammenheng Joe Biden uttalte dette. Det var på Daily Show med John Stewart, og for de som ønsker å se klippet, så er det rimelig opplagt at videoen til John McCain viser at sitatet slett ikke er tatt ut av sammenheng.

Eksempelet er dessverre ikke enestående og føyer seg inn i rekken av totalt misledende informasjon som norsk presse presenterer om USA. Jeg undres om det er bevisst eller bare sløv journalistikk.

Mon tro om Aftenposten gidder å rette opp saken (til opplysning sendte Martin epost til Aftenposten for å orientere de om "saken") eller om de vil forsette sin svertekampanje mot John McCain og GOP.

OPPDATERT
Dagbladet har fått med seg saken, hvor sitat er hentet fra og i den rette konteksten. Ikke verst - til å være Dagbladet.

2 comments:

Markus Gaupås Johansen said...

Greit poeng. Sikkert like irriterende for deg, som det er for meg at alle økonomer er høyrefolk

Eirik Løkke said...

Vet ikke om alle okonomer er hoyrefolk. Men okonomi (og saerlig nyklassisk tenkning) tenderer til aa stotte hoyrefolks maater aa tenke paa.