Saturday, August 23, 2008

Welcome to Vermont – Hello Boston!

De siste to dagene har jeg befunnet meg i rurale og meget vakre omgivelser i Andover, Vermont. Her har jeg bodd hos min meget amerikanske venninne Susannah (i positiv betydning) i noe som må være noe av det nærmeste man kommer en typisk ”smalltown America”.

Vermont er en stat som bygger mye av økonomien sin på turisme, og mange av husene i nærområdet til min amerikanske venninne er landssted, altså ikke et fastboende. Vermont er også en stat som merker den økonomiske krisen meget godt, iflg Susannah var tallet som gikk på Food Stamps rundt 15 %, og flere har mer enn en jobb. Dette er forhold som gjør at Barack Obama og Demokratene kommer til å vinne staten i november. Jeg hadde forresten gleden av å treffe kampanjen til Obama i Burlington, og de følte seg også sikker på at Obama vinner Vermont.

Fredag tok jeg turen til Hanover, New Hampshire, hjembyen til Ivy League institusjonen Dartmouth. Man kunne tydelig se at et nytt semester var i emning. New Hampshire, staten med slagordet ”Live free or die” og som kanskje er mest kjent for sin betydning i primaries – i hvertfall for de av oss som er politisk interessert, er mindre berørt av den økonomiske krisen enn Vermont. Og i Hanover kunne jeg se flere som gikk med McCain effekter. Det er nok mest sannsynlig at Obama også tar New Hampshire, men McCain er meget populær i staten og det er en stat som ikke Demokratene skal ta for gitt, selv om alle New England statene pleier å stemme demokratisk.

Fra Hanover gikk turen til Boston, Taxachusetts, unnskyld Massachusetts hvor blant annet omvisning på Harvard står på programmet. I Boston treffer jeg Martin Skarra som sammen med en rekke norske studenter har tilbrakt hele sommeren på Gründerskole. Noe som synes å ha vært en stor suksess.

Ellers viser noen målinger at McCain nå leder uten at norsk presse synes å kunne forklare det, da utenom at Republikanerne er onde og driver skitten valgkamp – intet nytt under solen altså.

Diskusjonen i USA går nå selvfølgelig på hvem som blir visepresident. Det er spennende tider vi lever i og Kapitalismus vil selvfølgelig kommentere mer etter hvert som USA- turen skrider fremover.

2 comments:

Markus Gaupås Johansen said...

Ja, det er ganske utrolig at en fyr som har offshore drilling som fanesak leder på målingene.

Anonymous said...

"selv om alle New England statene pleier å stemme demokratisk."
Demokratene vant i 2006 guvernøren og begge husene i new hampshire for første gang siden 1874.Bortsett fra Kerry som vant med 1% og Clinton(som i 92 også bare vant med 1%),har bare 3 demokrater vunnet valgmennene fra New Hampshire-Woodrow Wilson, FDR og Lyndon B. Johnson som alle vant i valgskred.Begge av New Hampshires sine senatorer er også fra GOP.RCP gir Obama en ledelse på 0,3%,kanskje vil Romney kunne hjelpe McCain med et poeng eller to-siden Romney er et kjent ansikt på NH TVer,fordi han var guvernør i Massachusetts.Tvi tvi for McCain!!
hilsen Alex